بسم الله الرحمن الرحیم(نسخه آزمایشی)

تفاوت حکمرانی دانش علمی با مدیریت دانش

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی بین حکمرانی دانش و مدیریت دانش احساس نشود. تا جایی که حتی در میان پژوهش های انجام شده در حوزه دانش، این دو مفهوم به جای یکدیگر استفاده شده است. عمدتا حکمرانی دانش را بجای مدیریت دانش بکار می برند، نه بالعکس.

اما با نگاهی دقیقتر به ادبیات نظری و شناخت این دو حوزه معلوم می شود که نه تنها تفاوت هایی باهم دارند، بلکه در برخی حیطه ها کاملا متمایز می شوند. اما هر دوی آنها هدف مشترکی دارند و آن عبارت است از: بهبود کیفیت دانش

بر اساس تعاریف موجود، مدیریت دانش عبارت است از: 

استراتژی آگاهانه به دست آوردن دانش درست برای مردم درست در زمان درست و کمک  به مردم برای به اشتراک گذاشتن و عملی کردن اطلاعات از راه هایی که برای بهبود عملکرد سازمانی منجر شود (کارلا اودل و جکسون گریسون، ۱۹۹۸)

 

اما، حکمرانی دانش معنای دیگری دارد. حکمرانی دانش را اینگونه تعریف می کنند: 

حکمرانی دانش به انتخاب ساختارها و مکانیزم هایی اشاره دارد که می تواند با یک تمرکز استراتژیک، به فرایندهای دانشی در سه سطح خرد، میانی و کلان اثر بگذارد (جمع بندی مجموعه ای از تعاریف)

 

تفاوت کجاست؟

اگر بخواهیم تفاوت این دو را خلاصه کنیم، عمدتا در موارد زیر از هم تفکیک می شوند: 

 

۱. مدیریت دانش، دانش را عمدتا در سطح فردی یا سازمانی تحلیل می کند، در حالیکه حکمرانی دانش نگاه کلان تری دارد و سطح تحلیل آن فراتر از سازمان،بلکه سطح ملی و فراملی است.

۲. مدیریت دانش بیشتر مربوط به دانش موجود یا دانش در ذهن ها می شود، اما حکمرانی دانش با مرزها سروکار دارد و دنبال تولید دانش است.

۳. جنبه های نرم در حکمرانی دانش بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا مدیریت دانش. در حکمرانی دانش، جنبه های استقلال پژوهشگر، مشخصات فردی و روحی پژوهشگران و اینکه تحت چه عواملی انگیزه پیدا می کنند، چگونه با یکدیگر تعاملات علمی شکل می دهند و… بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. 

۴. حکمرانی دانش در ارائه راه حل های خود از مدیریت دانش نیز استفاده میکند اما عکس آن صادق نیست. 

۵. مباحثی نظیر علم سنجی، کتابشناسی و… در عرض مدیریت دانش معنا می شوند اما همه اینها به نوعی زیر مجموعه حکمرانی دانش قرار می گیرند.

۶.  حکمرانی دانش، بیشتر جنبه آکادمیک دارد، در حالیکه مدیریت دانش، دانش عمومی را نیز شامل می شود.

۷. موضوع علم مدیریت دانش، دانش است، در حالیکه موضوع حکمرانی دانش، دانش، پژوهشگر و تعاملات علمی است.

ماموریت اصلی ما، حکمرانی دانش است. اما از آنجا که حکمرانی دانش، از مدیریت دانش نیز در کنار سایر موضوعات بهره می برد، به اندازه جایگاهش به آن توجه داریم.

اشتراک گذاری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب