
ارزشیابی پژوهش به چه میپردازد؟
ویژگیهای اجتماعی خاص جامعه علمی مخصوصاً خود قانونگذاری، شبکههای فرد محور (خود-مرکز) و طبیعت تغییر از پایین به بالا، نظامات ارزشیابی و خطمشیهای ارزشیابی-پایه را به ابزار بسیار سودمند و شاید نا گریز در حکمرانی علم تبدیل کرده است چه برای کسانی که به دنبال مداخله و ایجاد تغییر در نظامات علمی هستند و چه برای کسانی که مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری را از نهاد علم میطلبند.
ارزشیابی پژوهش و پژوهشگران نه تنها آن طور که گذشت کاربردی گسترده در حکمرانی علم دارد بلکه فرصت و امکان مباحثاتی را فراهم آورده که فهم اجتماعی و عمیق از جامعه علمی را میافزاید از این منظر میتوان گفت ارزشیابی پژوهش و پژوهشگران دریچهای به سوی فهم حکمرانی علم است که مسائل و چالشهای کاربردی آن را با مباحث بنیادین در هم آمیخته و به بحث میکشد.