هُدی نِما هدایت دانش اجتماعی

  • پژوهش
    • حوزه‌ها
      • حکمرانی دانش
      • تحول اداری پژوهش
      • اقتصاد علم
      • ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر
    • پروژه‌ها
      • دانش پژوهی پژوهشگاه
      • قصه دانشگاه
    • پرونده به روز
      • راهبری پژوهش
      • کرونا و علوم اجتماعی
  • آخرین دیدگاه ها
    • یادداشت شفاهی
    • یادداشت های تحلیلی
    • چند رسانه ای
    • رویداد
    • گزارش

    کتاب از کالج مدیریت هاروارد تا دانشگاه امام صادق علیه‌السلام منتشر می‌شود.

    وب آو ساینس چگونه دانش را هدایت می کند؟ ما چه نقشی را باید در حکمرانی دانش ایفا کنیم؟

    کتاب «حکمرانی پژوهش؛ چگونه حکمرانی، محتوای پژوهش را تغییر می‌دهد» منتشر شد.

    حکمرانی پژوهش و جوانه‌های تغییر

  • پژوهشگران
  • مدرسه حکمرانی علوم اجتماعی
    • معرفی کتاب
    • معرفی مقاله
    • دوره آموزشی
    • سیر مطالعاتی
  • انتشارات

مقاله هفته

مقالات خارجیمقالات داخلی

اخبار انتشارات ویژه نامه ویژه‌نامه

انتشار ویژه‌نامه «پژوهشی درباره راهبری پژوهش»

ویژه‌نامه «پژوهشی درباره راهبری پژوهش» به همت حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد منتشر شد. این پرونده ویژه مشتمل بر مقالاتی از اعضای اصلی و شبکه پژوهشگران حلقه است که برخی از آن‌ها هم‌زمان با هفته پژوهش امسال در رسانه‌های داخلی منتشر شدند. ویژه‌نامه «پژوهشی درباره راهبری پژوهش» به همت حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز […]
یادداشت‌های‌ تحلیلی یادداشت‌های تحلیلی

ملک‌زاده‌ها عارضه‌اند، علت را دریاب!

جریان استعفای دکتر ملک‌زاده از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت علوم و اظهارات وزیر بهداشت در پی آن چند روزی تیتر اول رسانه‌ها بود. این فضا را نمی‌توان به سادگی تحلیل کرد و قدری پیچیده است. جای سؤال اینجاست که امثال دکتر نمکی که به نوعی در مقام راهبری علم و پژوهش قرار دارند، باید […]
ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر

ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر

ارزشیابی پژوهش به چه می‌پردازد؟ ویژگی‌های اجتماعی خاص جامعه علمی مخصوصاً خود قانون‌گذاری، شبکه‌های فرد محو‌ر (خود-مرکز) و طبیعت تغییر از پایین به بالا، نظامات ارزشیابی و خط‌مشی‌های ارزشیابی-پایه را به ابزار بسیار سودمند و شاید نا گریز در حکمرانی علم تبدیل کرده است چه برای کسانی که به دنبال مداخله و ایجاد تغییر در […]
اقتصاد علم

اقتصاد علم

اقتصاد علم چیست و به چه می‌پردازد؟ اقتصاد علم عموماً از این جهت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد که علم چه تأثیر بر اقتصاد و رشد اقتصادی دارد. «تجاری‌سازی علم» یکی از اصلی‌ترین کلیدواژه‌های این حوزه به شمار می‌آید. لیکن جهت ورود ما در حلقه حکمرانی علوم اجتماعی به این حوزه بررسی تأثیرات نحوه […]
اداره پژوهش

اداره پژوهش

اداره پژوهش چیست و به چه می‌پردازد؟ از حدود نیم‌قرن پیش، کار با پژوهش، پژوهشگران و مؤسسه‌های پژوهشی به عنوان یک حرفه مجزا در دنیا شناخته می‌شود. این حرفه خیلی از اوقات خودش را در زمره رشته‌های دانشگاهی مثل «اداره پژوهش» یا در زمره حرفه‌های دانشگاهی و علمی مثل «مدیر پژوهش» نشان داده است. پس […]
بیشتر

پربازدید ترین مقالات

به‌دنبال نشانی دانشگاه هویت بخش

بسیاری از دانشگاه‌های برآمده از انقلاب، ذیل ترتیبات و تنظیمات مراکز بالادستی در حوزه آموزش عالی و نبود نیروی فکری در درون خودشان و تغییر شرایط و اقتضائات زمانی،خیلی زود از ظرفیتهای تمایز بخش خود فاصله گرفته و تبدیل به یک دانشگاه کمی تا قسمتی معمولی شدند.برخی از این مراکز حتی از حداقل‌های تعریف شده در ماموریت خود نیز،نازل‌تر شده و بیشتر از مساعدت جریان انقلاب و تربیت انسان‌های متعهد متخصص به حد مزاحمت و معارضت با اهداف اولیه خود رسیدند. حال مسئله اینجاست: دانشگاه هویت‌بخش چه ارکان ومشخصه‌هایی دارد؟ به عبارت دیگر، اگر دانشگاهی بخواهد در شخصیت اخلاقی و علمی و حضور اجتماعی دانش آموخته خود مؤثر باشد، باید حایز چه ویژگی‌ها و شرایطی باشد؟

نقش علم در هنگامه بحران

به نظر شما پژوهشگران و دانشمندان در طول یک بحران چه نقشی ایفا می‌کنند؟ آیا صرفا در خانه می‌مانند و کارهای عقب افتاده را انجام می‌دهند؟ آکادمی هنر و علوم آمریکا در طی گزارشی به این سؤال پاسخ داده است، آن را باهم ببینیم.

طلب و تولیت

در واقع، دانشگاه در سال‌های اخیرش، حرفه‌ای‌تر شده است و سعی می‌کند با تمام شاخص‌ها و معیارهای بیرونی خود را معرفی کند و مؤثر نشان دهد و به نوعی توجیه کند. از آن سو، با این‌که به امر تربیت توجهی بیشتر شده است، اما نه در قالب متناسب وجهه و ساخت مورد نیاز بلکه عموماً به صورت تک نسخه‌ای با شاخص‌های نقطه‌ای عنایت می گردد و از آبشخور اصلی امر تربیت، که همان تولی‌گری و تولیت است، دور یا خالی شده‌ایم.

بحران‌های بزرگ و تحول‌های بنیادین علمی

اساساً در بحران‌های بزرگ قصدی برای تجدیدنظر کلی و فرا رفتن از عادت‌واره‌های ذهنی و نهادی فراهم می‌شود. تا جایی که ما سراغ داریم تحولات مهم در علوم انسانی نیز در زمان بحران رخ داده است.

وبینار تخصصی تأملات کرونایی: «کرونا و فرصت تکرار نشدنی جهش آموزش»

در سومین وبینار تخصصی از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز رشد، ابعاد مدیریتی با عینک مدیریت جهادی و خصوصاً مدیریت بخش آموزش و ابعاد اقتصادی این پدیده، توسط پژوهشگران هسته مدیریت جهادی، عدالت‌پژوهی و حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مورد مداقه قرار گرفته است.
بیشتر

ارتباط با ما

تلفن: 88561587-021

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، بلوار دریا، نرسیده به چهار راه قدس، پ 10

کدپستی: 55771-14659