بسم الله الرحمن الرحیم(نسخه آزمایشی)
  • هَدی نِما
  • >
  • معرفی مقاله
  • >
  • The Drawbacks of Project Funding for Epistemic Innovation: Comparing Institutional Affordances and Constraints of Different Types of Research Funding

The Drawbacks of Project Funding for Epistemic Innovation: Comparing Institutional Affordances and Constraints of Different Types of Research Funding

وقتی اخبار، سخنرانی‌ها و نظرات برخی از مسئولین و صاحب‌نظران حوزه آموزش عالی را بررسی می‌کنید حرف از بودجه، گرنت و بی‌پولی زیاد به گوش و چشم می‌آید. بی‌شک برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های علمی و فناورانه نیاز به بودجه کافی داریم. اما به نظر می‌رسد حداقل به همان اندازه که مقدار بودجه مهم است و باید به آن بپردازیم موضوعات دیگری همچون سازوکارهای تخصیص و نحوه حسابرسی بودجه و تأثیر آن‌ها بر کم و کیف پژوهش نیز حائز اهمیت هستند.

تامس فرانسن و همکارانش در مقاله‌ای با عنوان «مضرات تأمین مالی پروژه‌ای برای نوآوری‌های شناختی: مقایسه ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نهادی انواع مختلف تأمین مالی پژوهش» عمق نگاه ما به موضوع تأمین مالی و بودجه پژوهش را افزایش می‌دهند. آن‌ها معتقدند هر سازوکار تأمین مالی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. این ویژگی‌ها هنگامی‌که در کنار ویژگی‌های شناختی پژوهش و شرایط لازم و ضروری برای انجام پژوهش قرار می‌گیرند پیام‌ها و دلالت‌های فراوانی تولید می‌کنند.

پژوهش‌های پیشین بیشتر به بررسی رابطه سازوکار گرنت (تأمین مالی پروژه محور) با ویژگی‌های شناختی پژوهش پرداخته‌اند. اما فرانسیس و همکارانش توجهات را به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های سایر سازوکارهای تأمین مالی همچون پاداش، جایزه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی جلب می‌کنند.

به نظر می‌رسد چارچوب تحلیلی اقتباس‌شده (توجه ویژه به مباحث جامعه‌شناسی علم) و توجه به تفاوت‌های حوزه رشته‌های مختلف و تأثیرپذیری متفاوت آن‌ها از سازوکارهای تأمین مالی از نکات قابل‌توجه و برجسته این مقاله باشد. 

اشتراک گذاری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *