بسم الله الرحمن الرحیم(نسخه آزمایشی)

هشتمین جلسه قصه(تاریخچه) دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به صورت مجازی برگزار شد.

 

جلسه دیگری از بررسی قصه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. با توجه به شرایط،این جلسه در فضای مجازی (اسکای روم) برگزار گردید. در این جلسه آقای دکتر مصباح الهدی باقری به بیان روایتی از دهه دوم دانشگاه پرداختند.

  مطالعه، تحلیل و عملیات در راستای شناخت و راهبری تغییر پدیده دانشگاه جزء اولویت‌های حلقه حکمرانی علوم اجتماعی مرکز رشد است.  پدیده دانشگاه تاکنون نظرات فراوانی را به خود جلب کرده است. تاریخچه آن در جهان و نحوه مواجهه ایران با این پدیده قابل بررسی و تحلیل است. مواجهه ایران با پدیده مدرن دانشگاه را به دوران تأسیس دارالفنون و دانشگاه تهران نسبت می‌دهند. انقلاب اسلامی در ایران موجب تغییر مواجهه با همه پدیده‌ها شده است که پدیده دانشگاه نیز جزو آن‌ها است. دانشگاه در عرصه انقلاب اسلامی مختصات و روابط ویژه‌ای با جامعه خواهد داشت. یکی از دانشگاه‌های شکل‌گرفته در بستر انقلاب اسلامی، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است. دانشگاهی که در سال ۱۳۶۱ تأسیس شده و  اکنون در آستانه ۴۰ سالگی است.

ایده دانشگاه امام صادق علیه‌السلام چه بوده است؟ و در این سال‌های انقلاب چه فراز و نشیب‌هایی را به خود دیده است؟ این دو سؤال و سؤالات فراوان دیگری از این سنخ، ما را بر آن داشت تا در پی شناخت تاریخچه دانشگاه برویم.

در این خصوص روز پنجشنبه ۱۵ اسفند ۹۸ جلسه‌ای به صورت مجازی شکل گرفت. در این جلسه آقای دکتر مصباح الهدی باقری به بیان روایتی از دهه دوم دانشگاه پرداختند. قبل از آن چرخه حیات دانشگاه در پنج مرحله شناسایی شده و دو مرحله اول(مفهوم‌سازی نهاد دانشگاه (سال‌های دهه ۵۰ شمسی) و طراحی و شکل‌گیری اولیه (سال ۶۷-۱۳۶۱)) بررسی تفصیلی شده بود. در این جلسه ،مرحله سوم حیات دانشگاه (۷۷-۱۳۶۸) موسوم به مرحله توسعه اولیه و تثبیت مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  روندهایی که در این برهه تاریخی یعنی از سال ۶۸ تا ۷۷  شکل گرفته است نقطه عطف مؤثری در حیات دانشگاه قلمداد می‌شوند. تأسیس واحد خواهران (که بعدها به پردیس خواهران تغییر نام داد)، اضافه شدن دو رشته حقوق و مدیریت (که با رشته‌های مبنایی قبلی ،تفاوت اساسی داشتند) ،توسعه ساختاری با اضافه شدن (و شاید زایش) واحدهای جدید گروه‌های مطالعاتی (به ‌عنوان نطفه شکل‌گیری مرکز تحقیقات دانشگاه) ، معاونت پژوهشی دانشگاه، معاونت طرح و برنامه دانشگاه، روابط عمومی همراه با بازسازی اداره دانشجوئی در قالب معاونت دانشجوئی ، ورود خبرگان دانشگاهی (از بیرون دانشگاه) به زنجیره تصمیم سازی دانشگاه، حضور دانش‌آموختگان دوره‌های اول در مناصب ستادی و صفی،افزایش و تعدد شوراهای دانشگاه، از اهم تغییرات داخل دانشگاهی این دوره است.انشاء الله در جلسه بعد، ادامه تحولات دانشگاه در مرحله سوم حیات و تبعات سیاستی ،فرهنگی ، تربیتی و اجرائی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *