بسم الله الرحمن الرحیم(نسخه آزمایشی)

معرفی پروژه قصه دانشگاه

پروژه قصه دانشگاه در صدد فهم روند تاریخی شکل‌گیری و حیات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام از ایده تا عمل است. در این راستا علاوه بر گردآوری داده‌های تاریخی و فهم ایده اصلی مؤسسان آن به خصوص آیت‌الله مهدوی کنی (ره)، پای روایت‌های افراد مختلفی از بزرگان و اثرگذاران در جریان دانشگاه نیز خواهیم نشست.

اداره و راهبری دانشگاهی چهل‌ساله که دوره‌های متعددی را به خود دیده است، بدون فهم هویت آن امکان‌پذیر نخواهد بود. همان‌گونه که هویت یک فرد یا سازمان را می‌توان با نگاه به تصمیم‌های او در فراز و نشیب‌ها شناخت، فهم هویت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نیز در گرو شناخت تاریخ آن است. از سویی دیگر ممکن است عدم فهم تاریخی منجر به فراموشی اهداف، کم‌فروغ شدن آرمان‌ها، کند شدن سرعت پیشرفت، استحاله ساختاری در نظم‌ها و هویت‌های موجود و در یک کلام موجب انحطاط گردد. تاکنون چنین روایت تاریخی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام وجود نداشته است و صرفاً شاهد برخی خرده روایت‌ها در ضمیر ضمنی یاران دانشگاه هستیم.

دانشگاه چه نسبتی با انقلاب اسلامی داشته و چه مسیری را برای اعتلای انقلاب اسلامی برداشته است؟ کدام عوامل انسانی در ساخت دانشگاه مؤثر بوده‌اند؟ دانشگاه چه ساختارهایی را به خود دیده است؟ راهبری آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه چه نقاط عطفی داشته‌اند؟ و ده‌ها سؤال دیگر در مورد تاریخ دانشگاه وجود دارد که تاکنون پاسخ‌های آن‌ها به صورت نظام‌مند تدوین نشده‌اند. مخصوصاً با اهمیت یافتن تبیین و تقویت مکتب فکری دانشگاه در پی راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری، نگاشت تاریخی دانشگاه اهمیت مضاعفی یافته است. نگاشتی که دربردارنده سیر تکامل همه جنبه‌های علم‌آموزی اعم از تربیتی، فرهنگی، مالی، ساختاری و غیره باشد. اگرچه برخی داده‌های تاریخی در نقاط مختلف دانشگاه وجود دارد ولی هنوز هیچ نمایه تخصصی از آن‌ها ارائه نشده است.

دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در طی دوران انقلاب اسلامی تطوّرهای گسترده و گاه عمیقی را تجربه کرده است که روایت و انباشت آن‌ها مسیرهای پیش رو را تسهیل خواهد کرد. به عنوان نمونه رئیس فقید دانشگاه حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (ره)در آخرین جلسه بررسی چشم‌انداز دانشگاه در تاریخ ۲۶/۰۱/۹۳ با ارائه روایتی از مأموریت آغازین ساخت دانشگاه و سیر تحوّل آن اذعان دارند: «سال‌های اول ما درسمان فقط علوم اسلامی بود. درس می‌خواندند بتوانند بروند مبلغ بشوند. بتوانند مثلاً در دانشگاه‌ها، مراکز علمی یا خارج حتی مبلغ شوند. اما بعد این‌ها را دیدیم که اشکالش این بود که دانشجوها در یک دوره اول که جوان هم هستند به فکر زندگی هم هستند، بعد حالا که یک فوق‌لیسانس تبلیغ به آن‌ها می‌دهیم. می‌روند بیرون می‌گویند آقا فوق‌لیسانس تبلیغ یعنی چه؟… لذا آن که در سال‌های اول گفتیم در حقیقت از آن برگشتیم. چون شدنی نبود. دیدیم بچه‌ها اصلاً کشش ندارند. چون اگر می‌گفتیم بچه‌ها سال اول دیگر نمی‌آمدند اینجا، می‌گفتند خوب حالا ما می‌خواهیم مبلغ بشویم می‌رویم حوزه… دیدیم در مقام اجرا شدنی نیست. چون جوان‌ها آن کسی که می‌آید دانشگاه به دنبال مدرک می‌گردند حالا که در حوزه‌ها هم این شده متأسفانه… لذا این اگر یادتان باشد یا یادتان هم نباشد یادآوری می‌کنم که: ما از آن برگشتیم.» احتمالاً از این نمونه‌ها در جریان ساخت دانشگاه فراوان هستند که باید مورد توجه واقع شوند.

بررسی تاریخ دانشگاه‌ها و ارائه روایت‌هایی از تجربیات عوامل اثرگذار آن‌ها، پدیده‌ای جدید و منحصر در ما نیست. به عنوان نمونه دانشگاه هاروارد را می‌توان مشاهده کرد. از بدو تأسیس این دانشگاه در سال ۱۶۳۶ میلادی تاکنون که ۳۸۴ سال می‌گذرد، حدود ۱۰۰ جلد کتاب و مقاله درباره جنبه‌های مختلف تاریخی آن نگاشته شده است. تورق این کتاب‌ها می‌تواند چیستی و چرایی هاروارد را عرضه کند. چراکه هویت فکری و ساختی یک دانشگاه به نقاط عطف و تحولات آن گره خورده است. یکی از آن منشورات، کتابی تحت عنوان «داستان هاروارد» (The Story of Harvard) است.

پروژه قصه دانشگاه در صدد فهم روند تاریخی شکل‌گیری و حیات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام از ایده تا عمل است. در این راستا علاوه بر گردآوری داده‌های تاریخی و فهم ایده اصلی مؤسسان آن به خصوص آیت‌الله مهدوی کنی (ره)، پای روایت‌های افراد مختلفی از بزرگان و اثرگذاران در جریان دانشگاه نیز خواهیم نشست.

اشتراک گذاری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *