هاروارد چگونه با کرونا دست و پنجه نرم می کند؟

مقدمه

این روزها قدیمی ترین نهاد آموزش عالی ایالات متحده آمریکا، یعنی دانشگاه هاروارد هم درگیر مبارزه با کرونا است. دانشگاهی که با توجه به مأموریت خودش، قرار است در بسیاری از رشته ها، رهبرانی تربیت کند که جهانی متفاوت به ارمغان آورند. در عین حال دانشگاهی که رئیس آن هم از کرونا مصون نماند و چندی پیش به همراه همسرش به  این ویروس مبتلا شدند. او پس از بهبود با خبرگزاری دانشگاه مصاحبه کرده است که به نوعی وضعیت دانشگاه در این دوران را نشان می دهد. «برخی کارمندان دانشگاه به صورت شبانه روزی و حقیقتا سخت مشغول به کار هستند تا فرآیند انتقال کامل به فضای غیر حضوری به خوبی اتفاق بیافتد… همه رؤسای دانشکده ها به طور خستگی ناپذیری با هیئت علمی و کارکنان کار کردند تا فضا را آماده کنند. آنها قهرمان های واقعی این فرآیند هستند… هیچگاه شما نمی توانید به عنوان رئیس دانشگاه، آن را به طور کامل رها کنید. با پاتی بلینگر، رئیس کارمندان تماس روزانه داشتم و گزارش های روزانه ای از کاتی لاپ (قائم مقام اجرایی و مقام ارشد اداری) و آلان گاربر(قائم مقام آکادمیک)[1] دریافت می کردم و در صورت نیاز تلفنی صحبت می کردیم….».

رئیس دانشگاه هاروارد در ادامه مصاحبه و در پاسخ به سؤالی در مورد تجربه های قبلی او در مواجهه با بحران های مشابه، بحران کرونا را با بحران مالی 2008 مقایسه می کند: «برخی شباهت ها بین این بحران و بحران مالی 2008 وجود دارد و در عین حال برخی تفاوت های مهم هم وجود دارند. بزرگترین شباهت این است که هر دو، محیط اقتصادی که ما در آن عمل می کنیم را تحت تأثیر قرار می دهند. و در هر دو مورد ما دیدیم که موقوفات ما کاهش می یابند. تقاضا برای کمک های مالی در بین دانشجویان زیاد شده است… این بحران کنونی خیلی سخت تر از بحران 2008 است زیرا توانایی ما در رسیدن به چشم انداز محوری مان را متأثر کرده است. زیرا دانشگاه ما یک دانشگاه پژوهشی مسکونی است و الان دانشجویان ساکن نیستند و ظرفیت هیئت علمی ما به خطر افتاده است چرا که ما کتابخانه ها، آرشیوها و بسیاری از آزمایشگاه های خودمان را که از کارهای علمی پشتیبانی می کردند را تعطیل کرده ایم، در حالی که در بحران 2008 به هیچ وجه با اینگونه مسائل مواجه نبودیم.»

رئیس دانشگاه هاروارد یک خبر خوب هم در مصاحبه خودش داد که نشان از دوراندیشی در راهبری دانشگاه بود: «یک خبر خوب این است که ما پیش پیش بینی کرده بودیم که ممکن است در برخی نقاط  با یک بحران اقتصادی مواجه شویم. از این واقعیت آگاه بودیم که پیش از این در طولانی ترین دوره آرامش توسعه اقتصادی در تاریخ قرار داشتیم. چند سال پیش ما شروع به برنامه ریزی برای بحران اقتصادی بعدی کردیم. ما نمی دانستیم چه موقعی فرا می رسد ولی می دانستیم که می رسد لذا یک دفترچه رکود اقتصادی به وسیله کارکنان برنامه ریزی مالی مان تحت هدایت تام هالیستر(مقام ارشد مالی و قائم مقام مالی) با مشارکت همه رؤسای هیئت علمی ها و قائم مقام های اجرایی تولید کردیم. همچنین تلاش کردیم که درس های بحران 2008 را به خوبی درک کنیم تا برای بحران دیگر آماده شویم. ما ذخایری آماده کردیم. همه این موارد به خنثی کردن ضربات این بحران کمک خواهند کرد ولی باز هم ضربه احساس خواهد شد.»[2]

در ادامه به دو موضوع خواهیم پرداخت. ابتدا مباحثی در مورد خود دانشگاه و نحوه کار آن در دوران کرونایی طرح خواهد شود و سپس به برخی از کارهایی که دانشگاه برای مواجهه با کرونا انجام می دهد اشاره خواهیم کرد. در نهایت هم جمع بندی مختصری ارائه می کنیم.

چگونه هاروارد با وجود کرونا روزگار سپری می کند؟

هاروارد هم مثل اکثر دانشگاه های دیگر در ایالات متحده، در اولین صفحه خودش لینکی قرار داده است که به سایت کرونایی دانشگاه[3] متصل است. این سایت برای راهبری وضعیت جدید دانشگاه راه اندازی شده است.

در این بخش تکلیف برای کنشگران مختلف داخل دانشگاه مشخص شده است. در این سایت توضیحاتی برای کارکنان دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان ارائه شده است. همانگونه که در سمت چپ تصویر صفحه اول این سایت دیده می شود این امور عبارتند از: سلامت، آموزش از راه دور، یادگیری از راه دور، کار کردن از راه دور، پژوهش از راه دور، اجتماعی سازی از راه دور  و مسافرت برای دانشجویان غیر بومی. در بخش های مختلف این سایت دستورالعمل جلسات و رویدادها، نحوه استفاده از سایت آموزش های آنلاین (نرم افزار معروف Zoom که در همه دانشگاه های اروپا و آمریکا رایج است) و اطلاعات مربوط به دانشکده های مختلف دانشگاه و غیره نیز آمده است. صفحه اول از سایت کرونا ویروس هاروارد شامل لینک های مختلفی است که صفحات مربوط به موضوعات مختلف را باز می کند. برای مثال به یکی از لینک های این صفحه یعنی کار از راه دور مراجعه کردیم.

  • کار از راه دور

در این بخش همه مسائل مربوط به کار در هاروارد آمده است. طرح کلی این صفحه به دو جنبه محوری مسائل دورکاری اختصاص دارد، جنبه اول به منابع تکنولوژیکی، خط مشی ها، رویه ها، مقررات، توصیه به مدیران و کارکنان برای دور کاری کرونایی و مسائل مربوط به کارمندان مشغول به کار در محل دانشگاه و جنبه دوم به  مسائل پرداختی های مالی کارکنان اعم از دائمی و قراردادی، گزارش هزینه ها، کمک های معیشتی و برنامه پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه مربوط است. نکته قابل توجه در این زمینه، به کارگیری نظریات پژوهشگران مدیریت، رهبری و سازمان در مدرسه کسب و کار هاروارد و مجله کسب و کار هاروارد برای بخش منابع انسانی دانشگاه بود.  

برای نمونه در بخش دور کاری، یادداشتی با عنوان «قواعد جدید برای دورکاری: نسخه برای همه گیری»[4]در سایت مدرسه کسب و کار هاروارد منتشر شده است و در بخش دورکاری سایت دانشگاه به آن اشاره شده است. این یادداشت در قالب 10 روش، راه هایی را برای پشتیبانی کارکنان به رهبران نشان می دهد: 1- به طور شفاف ارتباط بگیرید و قاطع باشید 2- به وسیله مثال رهبری کنید(خودتان مثال اتم دورکاری اثربخش باشید) 3- فوق العاده انعطاف پذیر باشید 4- انتظارات کاری را تعدیل کنید 5- در مورد جلسات باز اندیشی کنید(استفاده از ایمیل و …)6- به سمت غیر همزمان کردن کارها پیش بروید( هر کارمند در زمانی که خودش تعیین می کند کارش را انجام دهد) 7- بپذیرید که بهره وری کاهش خواهد یافت(علی رغم دورکاری های در شرایط غیر کرونایی که انتظار می رود بهره وری افزایش یابد) 8- تمرکز بر رهاوردها بیش از پایش فعالیت ها 9- زمانی را برای همدلی تعیین کنید 10- به کارکنان اجازه دهید تا احساسات محصور خود را آزاد کنند(از طریق تدارک برخی تفریح ها).

هاروارد برای مقابله کرونا چه می کند؟

هاروارد کارهای متعددی برای مقابله با بحران کرونا انجام می دهد.[5] علاوه بر تأمین مالی ضروری در سطح دانشگاه برای کارهای پژوهشی حیاتی، هر کدام از دانشکده های این دانشگاه مثل مدرسه حکومت کِنِدی و مدرسه کسب و کار و … با توجه به مأموریت شان، نسخه هایی برای مقابله با بحران کرونا ارائه کرده اند. البته دانشکده های پزشکی این دانشگاه به طور جدی وارد یک تشریک مساعی بین المللی برای مقابله پزشکی با کرونا ویروس شده اند. دانشگاه، بخشی از محل تحصیل دانشجویان را که هم اکنون خالی است، به محلی برای سکونت برخی کارکنان سلامت تبدیل کرده اند.  یعنی دانشگاه به صورت تمام قد از جنبه های فیزیکی و نظری و پژوهشی وارد جریان مقابله با کروناویروس شده است. در ادامه به برخی برنامه های علمی دانشکده ها اشاره خواهد شد:

  • مدرسه کسب و کار هاروارد

مدرسه کسب و کار هاروارد با دو کار جدی به جنگ با کرونا آمده است: ویژه نامه کرونا در مجله کسب و کار هاروارد[6] و صفحه ویژه برای کرونا از سری های دانشِ کار[7]. از میان حدود 50 مطلب موجود در ویژه نامه مجله، به عنوان نمونه عناوین چهار مقاله از این قرار است: کسب و کار خودتان را برای دنیا پسا کرونا آماده کنید[8]، چگونه از راه دور تیم خود را با انگیزه نگه دارید[9]، رهبران واقعی در بحران ها ساخته شدند[10]، چهار رفتاری که به رهبران کمک می کند تا یک بحران را مدیریت کنند[11]. سری های دانشِ کار[12] نیز در قالب پرونده های ویژه به موضوعات متعددی می پردازد که هم اکنون کرونا را در دستور کار خود قرار داده است. به عنوان نمونه، در این پرونده مطلبی با این عنوان بارگذاری شده است: چگونه کرونا ویروس کسب و کار آینده را بازنویسی خواهد کرد؟[13] این مطلب در یک قالب مقایسه ای بوده و در نوع خودش بسیار جالب است. مطلبی که حاصل نظرات 11 نفر از اساتید دانشکده کسب و کار است. یعنی این سؤال از این اساتید پرسیده شده است و پاسخ های آنها در کنار همدیگر  و در قالب این مطلب ارائه شده است.

  • مدرسه حکومت کِنِدی

صفحه اول سایت مدرسه حکومت کندی، لینکی وجود دارد که مربوط به بصیرت ها و راه حل هایی برای بحران کرونا است. در این بخش موضوعات در دسته های مختلفیاعم از مدیریت و رهبری عمومی، اقتصاد، امور بین الملل، جامعه و سلامت و دموکراسی طبقه بندی شده اند. از دیگر کارهای این مدرسه برای مقابله با کرونا، کاری است که مات اندریوز[14]، در ذیل برنامه علمی ساختن قابلیت دولت[15] پیگیری می کند. او کارهای متعددی در این زمینه اعم از بسیج کردن برخی فارغ التحصیلان برنامه علمی مذکور و ایجاد وبلاگی با عنوان رهبری عمومی در بحران[16] انجام داده است.

برنامه های علمی دیگری نیز در این مدرسه وجود دارد که به فراخور همه گیری کرونا، به این مسئله اجتماعی می پردازند. به عنوان نمونه می توان به برنامه رهبری بحران[17] اشاره کرد که با هدف ارتقاء ظرفیت جامعه برای مقابله با بحران ها مختلف طبیعی و اجتماعی و فناورانه و … تقریبا از سال 2003 شروع به کار کرده است. اساتید و دانشجویان آموزش دیده در این برنامه علمی اکنون دارای تجربه های انباشته ای از نوع مداخلات در بحران ها هستند و آن ها را برای بحران کرونایی به کار می گیرند.

  • پروژه مطالعات اقتصادی کرونا

یکی از کارهای دیگر در بخش اقتصاد دانشگاه هاروارد است. پروژه ای که رهبری آن را رابرت بارو بر عهده دارد و به مطالعه شیوع آنفولانزا در اسپانیا پرداخته و درس آموزی های آن برای وضعیت اقتصادی در بحران کنونی را استخراج خواهد کرد. عنوان کامل این پروژه عبارت است از : «کرونا ویروس و همه گیری بزرگ آنفولانزا: درس هایی از آنفولانزای اسپانیا برای اثرات بالقوه کروناویروس روی مرگ و میر و فعالیت اقتصادی»[18].

جمع بندی نهایی:

اگرچه با توجه به آنچه در مورد هاروارد ذکر شده به نظر می رسد به شدت متأثر از شوک بحران کرونا شده اند ولی  از آنجایی که تا حدودی علاج واقعه را از قبل کرده اند، زیاد غافلگیر نشده اند. دانشگاه زنده است و اساتید و کارکنان و دانشجویان به کار خود ادامه می دهند. طبق برنامه های علمی که برخی از آنها اشاره شد، گویا علم آنها به عمل شان بسیار نزدیک است و عناوین برنامه ها ویادداشت ها و … نشان دهنده این است که علم را برای زندگی می خواهند و نگاهشان به علم، به عنوان یک کالای لوکس و گران قیمت دست نیافتنی نیست.


[1] معمولا دانشگاه های آمریکا دو دسته ساختار دارند: ساختار آکادمیک و ساختار اداری. ساختار آکادمیک در حقیقت شامل هیئت علمی، دانشجویان و گروه های علمی به طور کلی بدنه علمی دانشگاه است و ساختار اداری نیز شامل کارمندان و کارکنان اجرایی دانشگاه می شود. همانگونه که در این مصاحبه هم دیده می شود رئیس دانشگاه دو قائم مقام دارد، قائم مقام اجرایی(Vice President) و قائم مقام علمی و آکادمیک(Vice Provost). هماهنگی بین این دو سنخ ساختار و همکاری سازنده آنها، یکی از مسائل اصلی دانشگاه ها محسوب می شود.

[2] https://news.harvard.edu/gazette/story/2020/04/harvard-president-shares-own-experience-with-covid-19/

[3] https://www.harvard.edu/coronavirus

[4] The New Rules for Remote Work: Pandemic Edition

[5] مخصوصا در قالب یک مصاحبه، چند تن از مسئولان علمی و اجرایی و اساتید دانشگاه به بیان نحوه مقابله هاروارد با کرونا ویروس پرداخته اند:

[6] https://hbr.org/insight-center/coronavirus

[7] coronavirus working knowledge series: https://hbswk.hbs.edu/Pages/browse.aspx?HBSTopic=Coronavirus

[8] Preparing Your Business for a Post-Pandemic World

[9] How to Keep Your Team Motivated, Remotely

[10] Real Leaders Are Forged in Crisis

[11] 4 Behaviors That Help Leaders Manage a Crisis

[12] Working knowledge : Business Research for Business Leaders

[13] How the Coronavirus Is Already Rewriting the Future of Business

[14] Matt Andrews

[15] Building State Capability program

[16] https://bsc.cid.harvard.edu/public-leadership-through-crisis

[17]  Program on Crisis Leadership (PCL)

[18] The Coronavirus and the Great Influenza Pandemic: Lessons from the ‘Spanish Flu’ for the Coronavirus’s Potential Effects on Mortality and Economic Activity

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *